© 2019 | Ali Alfaifi

لازم يكون لي ستايل خاص في أعمالي؟

September 3, 2018

 النصيحة الأشهر في عالم الفن هي ” لازم يكون عندك ستايل خاص فيك“

 

نسبياً، كلام سليم وعين العقل . .

 

لكن مؤخرا قريت مقال رائع للكرييتف دايركتر Marcel Ziul واللي غير رأيي بنسبة معينة ، ، أو أقدر أقول ” وسّع مداركي ” وخلاني أشوف جانب ثاني ما عمري أخذته بالاعتبار.

 

 

يقول مارسيل، في بداياتهم في استوديو STATE كان مقتنع بفكرة الوصول لستايل خاص فيهم يكونون معروفين فيه، واللي برضو مثل أغلب الاستوديوهات والوكالات الإبداعية تسعى للوصول لستايل معين مو بس عشان السمعة أو البصمة الخاصة، لكن برضو عشان ”توحيد و تبسيط“ عملية الإنتاج وزيادة الربح . .

”بزنس وايز“ يعتبر قرار سليم ، ، ، لكن ”كرييتيف وايز“ يعتبر قرار ممممم، مو مرة !

 

 

يقول مارسيل، أحاول دائما ومع كل مشروع جديد أن كل الفريق اللي شغالين سواءً موظفين أو فريلانسرز يكونون دائما متحمسين ويشعرون بشيء من التحدي وهذا اللي يخلي روح الشغل دائما عالية والإبداعية دائما في أقصى درجاتها.

 

 ”لأن درجة احترافيتك ومهارتك هي بقدر صعوبة وثقل آخر مشروع اشتغلت عليه“

- مارسيل - 

 

 

لاحظ مارسيل نفسه لمى يجي يطور فكرة جديدة لمشروع جديد، أنه يرجع لنفس الReferences اللي استلهم منها للمشروع السابق، واللي خلّاه يقرر يسلك دائما الطريق الأكثر تحدي ويختار فقط المشاريع اللي تحمس الفريق كامل أنه يطلع بحاجة جديدة وملهمة.

 

أطلَقَ استوديو STATE موقعهم بشكل جديد كما أطلق فيلم قصير بعنوان Understated بناءا على رسالتهم اللي يؤمنون فيها، واللي تقول أن رحلة بحثك عن ستايلك ”اللي ممكن ما توصل له“ هي بحد ذاتها ستايل متجدد. 

 

 

 ^^  شكرا لمتابعتك مدونتي وما أستغني عن اقتراحاتك

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload